Rotterdam, 31 januari 2023 – Het PIM Trendrapport 2023 – Business as usual new laat zien hoe de huidige tijd met verschillende crises, om antwoorden vraagt. Het geeft marketeers out-of-the box mogelijkheden om bij te dragen aan een nieuwe en betere toekomst. Waarin we de wereld helen, niet meer kijken naar doelgroepen maar naar mensen en waar samenwerken de norm is. Toekomststrateeg Kristel Vanderlinden: ‘Een van de grote vragen van vandaag gaat over nalatenschap. Wat wil ik, als marketeer of merk, nalaten aan de consument, werknemer, maatschappij en de planeet. En hoe kan ik daarin met vertrouwen de juiste beslissingen nemen? Wij brengen de trends en ontwikkelingen samen in concrete handvatten voor marketeers.’ PIM maakt het rapport openbaar beschikbaar.
Drie visionaire principes, vier toekomstvoorspellers en zes strategische meenemers vormen de backbone van dit rapport. Het biedt een inspirerende duiding van de roerige tijd waarin we leven en wat dit betekent voor de toekomst. Ook geeft het veel interessante voorbeelden van hoe je daar als bedrijf en als marketeer mee om kunt gaan.
Kristel Vanderlinden: ‘We leven in een roerige tijd met verschillende crises die elkaar versterken. De komende jaren zullen in het teken staan van aanpassingen en veranderingen. Van bedrijven, en vooral van marketeers, vraagt dat om nieuwe creativiteit, kritisch denken, langetermijnvisie, radicaal samenwerken en nieuw leiderschap met lef. Daarmee kun je de toekomst mede vormgeven. Met als centrale vraag: voor welke toekomst ga jij?’
Het rapport is vooral optimistisch en laat zien wat marketeers kunnen dóen om onderdeel te zijn van een mooie en duurzame toekomst.
Einde van doelgroep-hokjesdenken
Interessant is bijvoorbeeld de visie op het einde van generationele marketing. Kristel: ‘Doelgroep-hokjesdenken is niet meer van deze tijd. Dat was bruikbaar toen mensen hun leven lang in dezelfde plaats woonden, hetzelfde werk deden en in een fysieke ideologische bubbel leefden. Dat is allang niet meer zo. Mensen verbinden zich nu wereldwijd op basis van bijvoorbeeld cultuur en belangstelling. Dagelijks worden zo nieuwe gemeenschappen gevormd. Generatielabels, demografische doelgroepen en persona’s zijn achterhaalde instrumenten. Benader mensen vooral als mens, begrijp dat community’s dynamisch zijn en wees je bewust van de maatschappelijke thema’s van vandaag. Dan ben je relevant.’ Het rapport geeft hier verschillende voorbeelden van.
Regeneratieve innovatie
Comments